Zondag 21 mei a.s. ben ik in Galerie A-quadraat in Vorden. Tussen 13.00 uur en 14.00 uur ga ik de opzet van een schilderijtje maken.
De galerie vroeg of jullie als je komt je even wilt aanmelden bij de galerie: 0575 55 64 56 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

De beeldhouwster met wie ik exposeer gaat 28 mei aan het werk:
Zondag 28 mei a.s. gaat Saskia Pfaeltzer een brons patineren. Zij start om 14.00 uur.

Graag even aanmelden! Telefoon 0575 55 64 56 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
 
De volgende musea zijn open op beide zondagen:
- Museum More in Gorssel , 15 minuten van A quadraat
- De Heeckerenhof in Zutphen , 15 minuten van A quadraat
- Museum More 2 in Ruurlo : 7 minuten van A quadraat. In de maand mei alleen de tuin te bezoeken.
- Op 28 mei is ook de tuin van Kasteel De Wildenborch te bekijken, 300 mtr van A-quadraat. 

Heerlijk in mijn nieuwe atelier aan het werk! De ruimte die ik nu heb na de verhuizing is vele malen groter dan de zolderkamer van negen vierkante meter in de stad groningen. Hier op het Drentsche platteland in een boerderijtje heb ik ook goed licht en een geweldig uitzicht. Na 27 jaren stad Groningen is het een hele verandering!

Een nieuw atelier moet je echt aanwennen als nieuwe schoenen of een nieuwe jas. De eerste vlek is zelfs even schrikken. Nu begint het dan toch echt te wennen. Dus hard aan het werk gegaan voor de solo-expositie in de mooi galerie A-quadraat in Vorden. Ik heb een groot stilleven opstaan. Het werkt in een groter atelier makkelijker aan een groot werk. Je kunt sneller even afstand nemen. (ook hoef ik niet meer rekening te houden met het trapgat waar het door moet) Het bevatte behoorlijk wat uitdagingen in de stofuitdrukking. Het tempo kon dus niet superhoog liggen.

Helaas heeft de peer in de zilveren schaal het niet tot het einde gehaald. Ook is het seizoen voor deze peer nu voorbij! (een commies de doyenne peer) Voordat ik het werk af kan maken dus nog een goede vervanger zoeken. Ik heb er wel veel plezier in dit schilderij voor elkaar te krijgen. Het is vanaf 7 mei (de opening; welkom) te zien in Galerie A-quadraat in Vorden.

Een tijdje geleden mocht ik een workshop verzorgen in Musselkanaal en wel in de Beukenhof.

Een enthousiaste groep van 21 adspirant schilders zat er helemaal klaar voor.

Het is vind ik erg leuk een beweging als de groninger ploeg als uitgangspunt te nemen. Mooie duidelijke kleuren en heldere en mooie, vaak landschappelijke voorstellingen.

We zijn eerst met kleuren mengen begonnen en als je geen ervaring hebt is dat al een mooie klus. Daarna hebben we de werken van de ploeg aangepakt en op eigen manier geinterpreteerd.

Over een hele klus gesproken! Na een onwennig begin kwam toch de kunstenaar in de mens naar boven! Sommigen beten zich fanatiek vast in de materie en namen nauwelijks tijd om te eten. Het resultaat was er ook naar. Aan het eind waren de schilderijen zowel individueel als gezamelijk, zoals te zien, een plaatje.

Ik ben samen met twee andere leuke kunstenaars uitgenodigd voor sterren op het doek!

sterren op het doek

De opnames zijn inmiddels geweest. Ik vond het een geweldige ervaring.

Je werkt onder hele andere omstandigheden dan je gewend bent. Ook krijg je een kijkje in de wereld van de tv.  Een hele leuke en best grote groep loopt om je heen om alles goed te laten verlopen; je hebt te maken met licht, geluid, camera's etcetera. Ik vond het heel boeiend en heb mij uitstekend vermaakt!

Onze Bekende nederlander was ook super! (ooit telekids gekeken?!) Ook een bijzonder leuke ervaring, iemand te spreken en te schilderen die je anders waarschijnlijk nooit zou zijn tegengekomen.

Je bent je veel bewuster dan anders dat je een portret maakt. Hanneke Groenteman, heel prettig in de omgang overigens, verplicht je tot nadenken over wat je doet en waarom. Je zit natuurlijk nog meer dan anders vast aan een deadline. Ik vond het een fijn schilderij om aan te werken dus dat werkte in dit geval gelukkig stimulerend.


lege doeken

We hadden de eerste opname op een bijzondere locatie aan zee. Op het fotootje staan nog de lege doeken. Voor degenen die het resultaat willen zien;

Zaterdag 9 november, omroep max, nederland 2, 21.15

Als je onder op het logo-tje van max klikt kun je de teaser zien.

logo max

De zomer is weer geweest...
Dan nu weer aan het werk. Er moet weer gestudeerd worden. Zoals altijd is de dinsdagavond daar geknipt voor.
Twee weken geleden was er weer een model bereid gevonden drie uur stilte zitten. Annemarie deed het fantastisch!

Op grond van kleuren van het model en de kleding van het model zoeken we een doek voor de achtergrond en richten we de lampen.
Mijn doel voor de avond was wat meer kleur in het model te krijgen dan ik normaal gebruik. In stillevens gaat het bijna vanzelf snel op kleur te komen. Bij modellen vind ik dat altijd nèt even moeilijker. Andere dingen als gelijkenis en correcte anatomie eisen ook aandacht. Waar ik in het stilleven snel overdrijf om een punt duidelijk te maken vind ik dat minder makkelijk als het om de tinten van huid en haar gaat. Het wordt dan snel onnatuurlijk en schreeuwerig.

De kleuren van het model en kleding die avond waren voor mij aanleiding en een uitdaging net even iets meer kleur in het model toe te passen dan anders. Ik vond het heel prettig schilderen en het was weer een goede oefening.

keimpe 2

Als je op de kleine fotootjes klikt zie je de werken van mijn collega's die avond. Vlnr Jasper Oostland, Piet Sebens, Rutger Hiemstra, Tonnis de Boer.

jkleinpkleinrkleintklein



In September start ik weer met de cursussen in Onnen. Ook de cursus op donderdagavond.

Het is het vervolg van de cursus van vorig jaar waarbij veel aandacht is besteed aan tekenwerk op het gebied van compositie, lijnvoering, toonwaarden en materiaalkennis.

Ik wilde een cursus opzetten voor de fanatiekelingen onder ons. Mensen die hun tekenen en schilderen niet alleen willen onderhouden maar ook willen verbeteren en daar tijd en moeite voor over hebben. Ik denk aan een groep mensen die er niet tegen opziet huiswerk te maken, zich door soms moeilijke stof heen wil worstelen en ook de dingen die een inspannende uitdaging vormen niet te omzeilen maar aan te pakken.

Het altijd de bedoeling dat schilderplezier en lol in het werk onder je handen voorop staat.

Dit jaar gaan we verder met schilderen en kleur. Als je het vorige jaar niet hebt meegedaan, Geen paniek! Als je iets ervaren bent op het gebied van tekenen en schetsen kun je dit volgende jaar zo instappen.
Als aanleiding gebruiken we dan (portret)model stilleven (en eventueel ook landschap.)

Ik heb bij mijn opleiding ervaren dat de medestudenten bijna net zo belangrijk zijn als de docenten. Een zo groot mogelijke groep verdient dus de voorkeur. Het gebouw kan elf hoogstens twaalf mensen een plek bieden. Ik had het idee 'los' te gaan als er minimaal zeven mensen belangstelling hebben. Dat is voor mij het minimale aantal waarvan ik verwacht een mooie wisselwerking en uitwisseling te krijgen.
 
Net zo als bij de andere lessen is er een koffiepauze. Die wil ik gebruiken om een stukje kunstgeschiedenis te behandelen, een discussie aan te gaan een technisch onderwerp te behandelen en bijvoorbeeld exposities bespreken.
Materialen en boeken wilde ik graag de eerste les behandelen. Eerst zal er nog van alles in het gebouw aanwezig zijn. Uiteindelijk wil ik er naar toe dat iedereen zijn eigen materiaal kiest en leert kennen.

In de onderlinge wisselwerking en sommige oefeningen zal ruimte zijn voor het doel en motivatie van ieder individu. De lessen zijn ook en vooral bedoeld om dieper op het ambacht in te gaan. Ik weet zeker dat je anders zult gaan kijken en anders gaat werken. Het zal zeker je werk verbreden en wie weet wordt met deze aanpak de stap naar een heuse kunstopleiding makkelijker.

Mijn eigen achtergrond is de Klassieke Academie waar ik met veel plezier de lessen heb gevolgd. Ik mocht daar ook zelf lesgeven en heb daar veel geleerd.
De lessen die ik op de dinsdag en woensdag geef zijn overdag. Er hebben al mensen aangegeven overdag niet te kunnen omdat ze aan het werk zijn. Mede daardoor is deze les in de avond en wel op de donderdag. Een leuk alternatief voor de koopavond!

De tijd is van 19.00 tot 22.00 elke donderdagavond vanaf 20 september De plek is het gebouw van de ijsbaanvereniging in Onnen De kosten bedragen 23,- per les. Als we een model hebben delen we daarvan de kosten.

Als je belangstelling hebt, vragen hebt of je gewoon wilt aanmelden. Stuur vrijblijvend een mailtje via deze site!

Ik ben er even tussenuit geweest. Onder anderen heb ik een weekje cursus mogen geven op het hogeland. Via www.weekjeschilderen.nl  hadden we een hele leuke week in noord-Groningen. Vanuit Pieterburen zijn we op veel plekken in de omgeving buiten gaan schilderen met 15 cursisten. Peter Durieux en Jan Willen Eskes waren de collega's die mee waren; ook altijd heel gezellig. Een erg leuke week met goed weer gelukkig!

Daarna heb ik het werken aan het statieportet  weer opgepakt. Zoals ik in het vorige blog al had uitgelegd is de compositie heel gearrangeerd. De vlaggen die ik voor de achtergrond heb genomen zijn de Nederlandse vlag de Friese en de vlag van de provincie Friesland. Tesamen vormen die een wervelende achtergrond waarbij het koningspaar juist door hun onbewogenheid ten opzichte van de vlaggen nog statiger wordt.  Het kleurengamma is ook redelijk beperkt. Rood, wit blauw en geel met als bijna enige 'natuurlijke' tinten de hoofden en handen. Er is niet gestreefd naar uitputtende realistische portretten maar meer, zoals op de munsten, naar symbolische portretten.

Bij de uitvoering merkte ik dat ik eigenlijk weer precies deed wat ik cursisten altijd voorhoud niet te doen. Namelijk het uitwerken van een klein interesse gebied en dan de rest er aan vast 'breien'.
Ook al zijn de portretten symbolisch, ze moeten wel lijken! Daar mij dat het belangrijkste leek en ook omdat het het centrum van het schilderij is werkte ik dat als eerste uit. Ik vind dat niet de beste methode. Als je het schilderij als een sudoku bekijkt en je pas bij het laatste stukje breien ontdekt dat het geheel niet klopt heb je een heel groot probleem.  Soms kun je dan bijna overnieuw beginnen. Net als die sudoku waar het laatste cijfertje net niet klopt.
Beter is dus eigenlijk de grote vlakken in zijn geheel op te zetten zodat alle grote beslisssingen al op dat moment genomen zijn en het grote verhaal klopt. Je komt dan niet meer zo snel voor een akelige verassing in een laat stadium.

Ik heb dan ook heel wat veranderingen aan moeten brengen. Een hoofd dat eerst te klein is en dan weer te groot, kleurenschema's die je later nog moet aanpassen, de compositie met de vlaggen die toch weer net anders moest.
Een hoop extra werk, dat weet je dan ook weer eens!  

Hieronder weer enkele stadia en het eindresultaat.

     wax1klwax2klwax3klwax4klwax5kl


Koning Willem Alexander en Koningin Maxima olie op paneel 2013 140 x 90 cm 3900-

Ik vond deze symbolische benadering erg leuk om te doen.

Via de media merkte ik dat er overheids instantie, zoals de rechtelijke macht, van rechtswege geen portret van de koning en de koningin samen konden ophangen. Zij willen een portret van de koning alleen.
Dat sloot mooi aan bij mijn idee om toch nog een apart portret van Willem Alexander te maken. Een naturalistischer variant dit keer. Ik merkte met hoeveel plezier ik aan het portret van Tom Hageman had gewerkt (zie hiervoor een eerder blog Tom70) Ik wilde de winst van die oefening hiervoor inzetten.

In deze naturalistische portretten merkte ik dat ik toch weer hele andere technieken gebruik dan in mijn stillevens. Ik heb er gelukkig net zoveel plezier in.

De laatste streek op een schilderij zetten blijk ik bij deze manier van schilderen erg lastig te vinden. Ik heb de neiging steeds weer kleine details te willen veranderen. Als het aan de muur hangt zal ik er waarschijnlijk nog stiekum aan willen doorschilderen.

Een voorlopig resultaat dus:

Koning Willem Alexander olie op paneel 2013 100 x 64 cm  3150-           

Het resultaat is te zien vanaf 24 augutus in galerie Zofier. Er hangen ook prachtige variante3n van mijn collega's. Het is de bedoeling dat er één werk uitgekozen zal worden om in het provinciehuis van Friesland te hangen. Er kan ook gekozen worden voor een faforiet werk via facebook.      

Er zijn mooie resultaten geboekt, ga dus even kijken! 

Een tijd geleden kreeg ik een opdracht voor een groot schilderij. Iemand had, lang geleden alweer, op mijn afstuderen een schilderij van pioenrozen gezien en wilde voor een nieuw huis een wandbepalend schilderij. Deze mensen waren serieus met hun interieur bezig. Alle meubels waren speciaal voor het vertrek door een meubelmaker ontworpen en gemaakt, erg mooi. De stijl leek een beetje art deco.

Een mooie uitdaging dus. Het is niet automatisch zo dat als je een compositie neemt en die vergroot dat het daarmee gelijk ook een goede compositie in het groot is. Voor andere maten gelden andere regels. Jemoet rekening houden met het formaat van het onderwerp. Als je ervan uitgaat dat je de voorwerpen ongeveer op ware grootte weergeeft dan is een vaas bloemen waarop je inzoomd op een formaat van bijvoorbeeld 40 x 40 cm heel wat anders dan een vaas bloemen die je op een formaat 120 x 70 cm plaatst. Op het laatste formaat verzuipt de bos en zijn er allemaal andere beeldvullende dingen die de aandacht zullen moeten trekken. De opdracht was echter bloemen, en vooral bloemen. Ik heb dus het idee uitgevoerd van meerdere vazen op een tafel alsof je een kijkje krijgt in een luxe bloemenwinkel.

Voor de kl;euren van kleed en achtergrond heb ik gekeken naar de kleuren van de kamer. Ik vond het idee wel mooi dat ze een kamer helemaal als één ding aan het creeeren waren. Zoiets als een gesamtkunstwerk. Ik vond het leuk het schilderij daar in te laten meespelen. Ik had het geluk dat de neutrale, iets naar groen neigende, tinten de pioenen mooi liet uitkomen.

Het schilderen van bloemen is altijd een uitdaging als je niet naar foto's wilt schilderen. Ze zijn nogal vergankelijk. Ik begin dan dus vaak met de bloemen en niet zoals je meestal doet met alles tegelijk.

Hieronder zie je enkele genomen stappen en het eindresultaat.

pioenen1klpioenen2klpioenen3kl
pioenen4kl pioenen5klpioenen6kl
(klik op de kleine fotootjes om ze te vergroten) 

pioenen eind2
Het eindresultaat

Over Keimpe

Keimpe van der Kooi (1966) is afgestudeerd aan de Klassieke Academie voor schilderkunst in Groningen. Hij woont en werkt in Noord-Drenthe. Keimpe doceert aan de Klassieke Academie en geeft diverse cursussen.

Recente blogs

Huidige en aankomende tentoonstellingen

12
nov
Westersingel 102-104, 9901 GK Appingedam
-
Appingedam

12
nov
Hanzeplein 1 9700 RB Groningen
-
Groningen

Zoeken