Het tekenen en schilderen van model is niet alleen leuk maar ook erg nodig. Het is net als veel andere dingen een kwestie van conditie. Je moet het regelmatig bijhouden, dan pas ga je vooruit.
De dinsdagavond is tegenwoordig een avond waarop ik veel leer. Samen met een paar schilders die al de nodige ervaring hebben vraag je een model en schilderen maar. Het wordt voor het model lekker warm gestookt en de muziek is goed. Je kunt je vervolgens ongeveer drie uur lang concentreren op licht, kleur, toon, enz. Drie uur lijkt lang maar het voelt vaak als veel te kort. Je wilt graag nog ergens op inzoomen of toch nog even de achtergrond een andere kleur geven. De kacheltjes die het model nodig heeft geven een roodachtig licht af, er staan spotjes op het model en het vertrek zelf heeft tl verlichting. Alleen al de lichtval kun je dus een hele avond bestuderen.
De oplossingen van alle schilders voor de aangeboden uitdaging is radicaal verschillend.
Ik heb het al eens vaker gezegd maar ik vind het zien van de andere mogelijkheden en het ideen opdoen door onderlinge vergelijking één van de leukste dingen van de avond.
Achtereenvolgens dinsdag 17 januari 2012 en 24 januari 2012
Te zien is dat werkelijk alles verschilt, de achtergrond het formaat de compositie de kleur etc.
Dinsdag 24 januari had ik een wat betere camera mee. We hadden gevraagd of het model een tulband op wilde doen. Voor ons een uitdaging maar ook voor het model! Een tulband van een gevouwen doek is erg warm, zwaar en wankel maar ons model heeft het geweldig volgehouden.
Het geval van de Tulband was zo hoog dat hij in de compositie veel is afgesneden. De lichtval verschilde sterk per persoon. Ik was erg blij met mijn positie in tegenlicht. Door de blauwe doek met de oranje lap en het oranje licht krijg je al snel een complementaire kleurstelling. Toch ging iedereen daar weer anders mee om.
Piet werkte zoals gebruikelijk weer op een postzegel. Je hebt dan wel alle tijd om zorgvuldige en goede kleurafwegingen te maken. Mijn formaat leverde een avond hard werken op. Tonnis bracht de verf pastueus aan, je hebt dan veel mogelijkheden voor nat in nat schilderen. Elke avond valt je weer iets anders op. Ik vul mijn achtergrond meestal nogal rommelig in. Ik vond het leuk te zien hoe bijvoorbeeld Jasper dat doet. Het geeft zijn werk, voor mij, een mooie grafische kwaliteit
Hieronder staan van links naar rechts de werken van: Piet Sebens, Jasper Oostland, Mijzelf, Tonnis de Boer en Manuel Remerie.
Als je het fotootje aanklikt krijg je de werken in een groter formaat te zien.