Fruit op doek

Fruit op doek

Een nieuw werk, ''Fruit op doek''

Hierboven zie je de situatie in het atelier op dit moment.

Altijd als je een nieuw werk begint ben je een hele tijd bezig met het bepalen van de compositie en kleuren. Ik gebruik daarvoor schetsen en foto's van verschillende belichtingen en voorwerpen. De ene keer ben je in één keer klaar de andere keer duurt het langer. Dit was duidelijk een voorbeeld waarbij het langer duurde!

Ik wilde graag iets met een warme kleurstelling. De zon scheen niet en de grijze lucht gaf mij voor dit stilleven te koud licht. Na te hebben geexperimenteerd met een daglichtlamp heb ik er uiteindelijk gewoon een bouwlamp op gezet. Lekker warm (ook letterlijk!). De vruchten zijn uitgekozen op hun warme kleur en samen met het kleed en de gekozen belichting is het effect eindelijk wat ik zocht. Vooral de schaduwen en de reflecties van de dingen onderling bevallen me.

 De schetsjes die ik maak zijn meestal klein. Voor een verkenning van de compositie is dat groot genoeg en je kunt er snel meerdere maken om te vergelijken.

Potloodschets op ware grootte:

Potloodschets fruit op doek

Ik had een stuk mdf geprepareerd met een warmgele ondergrond (Per schilderij bepaal ik de kleur van de ondergrond, dit schilderij was erg warm van kleur dus het kon best een warme ondergrond gebruiken). Het formaat was uiteindelijk toch niet wat ik wilde. Daarom heb ik niet het hele paneel gebruikt.

Eerst heb ik een schets
met houtskool gemaakt.Ik teken niet gedetailleerd. Met de tekening geef ik alleen de vruchten en het patroon hun plek. Gelijk daarna ga ik aan het werk met olieverf. Ik probeer overal tegelijk verf aan te brengen. Pas als overal een eerste laag zit kun je een afweging over de kleurverhoudingen en de tonale opzet geven.

Fruit op doek 1Ik heb pas in een laat stadium de stukken eraf laten zagen die niet nodig waren. Je kunt dit beter eerder doen. Niet alleen om geen zaagsel in je natte verf te krijgen maar ook omdat het grote vlak geel meedoet bij je beoordeling van de kleurverhouding.


Fruit op doek 2

Vervolgens ga ik een heleboel keren het hele schilderij over om de kleurverhoudingen verder te verfijnen.
Tonaal wordt het verhaal ook verdiept. In dit geval heb ik aan de lichte kant het schilderij wel tien keer een nieuwe, lichtere, laag opgebracht voordat ik tevreden was. Je bent snel geneigd in latere fases te voorzichtig te zijn.
Pas in een laatste stadium is aandacht voor de hooglichtjes, de steeltjes, de fijne lijntjes in het patroon enz.


Fruit op doek 3
Tussen de op één na laatste laatste en laatste fase kan wel even tijd liggen. Ik zet het werk dan op een opvallende plek in mijn huis neer en loop er een paar dagen langs. Vaak zie ik dan opeens iets wat ik nog wil doen. Tenslotte ben je toe aan de laatste kwaststreek, altijd een lastig moment.

Ik ken schilders die bij de uiteindelijke koper met een kwast op de stoep staan om het schilderij nog aan te passen!


Fruit op doek eindresultaat 

Als het schilderij droog genoeg is (meestal na een week als je schraal hebt geschilderd en niet teveel wit hebt gebruikt) breng ik nog een retoucheervernis aan. Een retoucheervernis zorgt dat de kleuren nog helderder worden en dat als er doffe plekken in het schilderij zijn deze, qua glans, gelijk worden aan de rest. Een groot voordeel van een retoucheervernis is dat je er later weer overheen kan schilderen mocht je toch niet helemaal tevreden zijn.

Het eindresultaat is vanaf  2 december te bezichtigen in galerie Zofier. Er is daar nu een hele leuke tentoonstelling (Klein maar fijn) waaraan veel kunstenaars meedoen. Er is erg veel divers en mooi werk te zien.

Over Keimpe

Keimpe van der Kooi (1966) is afgestudeerd aan de Klassieke Academie voor schilderkunst in Groningen. Hij woont en werkt in Noord-Drenthe. Keimpe doceert aan de Klassieke Academie en geeft diverse cursussen.

Huidige en aankomende tentoonstellingen

Geen komend evenement!

Zoeken