Afgelopen zaterdag mochten we een masterclass doen in museum de Buitenplaats.
Museum de buitenplaats in Eelde heeft een mooie ruime museumzaal. Het is goed een masterclass te doen in een museale omgeving. Vroeger was een vast onderdeel van een klassieke opleiding het naschilderen van voorbeelden in een museum. Het Louvre in Parijs is bekend om deze praktijk.
Ook al schilder je niet na wat aan de muren hangt, toch werkt de omgeving inspirerend.
Van veel van wat je aan de mensen verteld hangen de voorbeelden aan de muur.
Ook is het fijn als deelnemers aan de masterclass studenten van de klassieke academie in Groningen te hebben. Je kunt dan uitgaan van voorkennis en enthousiasme. En dat was er! We zijn langer doorgegaan dan de geplande tijd.
Nici was het professionele model. We zijn met houtskool aan het werk gegaan en het idee was om niet alleen naar het model te kijken maar ook patronen en lijnen uit de omgeving mee tenemen in je compositie. Na veel oefening kan bijna iedereen een model op papier krijgen. Moelijker is het model in een compositie te plaatsen en met je keuzes een verhaal te vertellen.
Een schets is vaak een voorbereiding op een schilderij, Scehetsen zijn vaak met potlood of houtkool en dus in zwart/wit. Een schilderij is vaak in kleur. Een schets is dan vaak een tonale verkenning van de kleuren die je ziet en die je wilt gebruiken. Soms verleiden kleuren je om de toon niet goed te zien. We denken intuitief vaak dat geel bijvoorbeeld altijd lichter is dan rood. Bij een rode appel die licht vangt op een donkergeel kleed dat in de schaduw ligt is het andersom. Toch merk je dan vaak dat je in je schets de verkeerde keus kunt maken en het rood van de appel ook in deze situatie te donker tekent en het kleed te licht. Ook dat was één van de thema's die we bestudeerden.
We hadden dus best een moeilijk uitgangspunt dus maar de studenten kwamen er goed uit!
Helaas heb ik geen foto's van de werken die gemaakt zijn maar wel een foto van de werksituatie (zie boven).