Blog

Thuis

zaterdag, 28 januari 2012
Ik kreeg een foto opgestuurd van de plek waar het schilderij 'Thee voor twee' nu hangt. Hij hangt in Burgum, Friesland.
Erg leuk om te zien waar het schilderij nu thuis is. Voor een schilder is het erg fijn te horen dat er nog steeds van een schilderij genoten wordt.

Burgum

De slordige schikster

zaterdag, 28 januari 2012
De slordige schikster.

In maart heb ik weer de mogelijkheid bij Zofier te exposeren. Het thema is gebloemd. Voor mij een uitgelezen gelegenheid een geliefd thema van mij weer een stapje verder te voeren. Ik houd van kleur, licht, weerspiegelingen  en patronen. Het schilderen van een model geeft mijn ook erg veel voldoening. Ik wilde ook weer eens wat groter werken, zeg ongeveer het formaat van een keukendeur.

De uitdaging is dit in één schilderij allemaal voor elkaar te brengen. De keukendeur is snel genoeg gekocht, maar dan.....
 Ik had een tafel, een raam om het voor te zetten, een gordijn, een kleed over de tafel (ja dat boeit mij nog steeds :-) en een bos bloemen op tafel. Een vriendin wilde  model staan in, jawel, een bloemetjesjurk. De compositie wordt je dan al bijna voorgezegd. Model schikt bloemen. Uiteindelijk vond ik het nog een leuk idee als er een paar losse bloemen op tefel en de grond liggen. De titel van het schilderij wordt dan ''de slordige schikster''

Ik dacht met één slordige schets al klaar te zijn.... Dat is natuurlijk nooit zo.
 Ik begon (te) voortvarend op het paneel en kon vervolgens dus een paar keer de hele voortekening uitvegen en opnieuw beginnen. Op dit formaat is dat niet erg handig. Uiteindelijk kwam ik uit op een diagonaal van links onder naar rechtsboven als grote lijn  met een model en een tafel in tegenlicht als tonale hoofdzaak. Ik hoop deze hoofdzaken goed in de gaten te houden. Ik wil namelijk wel heel erg veel patronen, verschillende lichtvallen en kleuren combineren. Ik moet erg oppassen dat het geen bende wordt!

De eerste opzet beviel me nog helemaal niet. Ik wil nu al veel te veel.
Doordat ik lang ben kijk ik een beetje van boven. Ik zie dan veel van de bovenkant van de tafel wat ik mooi vind. Wat ik niet mooi vind is dat het model, door de verkorting die je dan hebt, iets gedrongens krijgt. ik probeer één en ander toch te combineren.
Ik ben ook te snel begonnen met schilderen. Al schilderend moet ik zodoende te tekening nog behoorlijk aanpassen.  Het hoofd,  bijvoorbeeld, was in eerste instantie veel te groot.

klein1klein2klein3klein4

Als je de kleine fotootjes aanklikt krijg je ze in een groter formaat

Ik ben in elk geval onderweg! Ik zal hier een verslag bijhouden van alles wat ik tegenkom en ik hoop dat het uiteindelijk een goed schilderij oplevert. Je moet in elk geval nooit op voorhand besluiten iets niet te schilderen omdat het te moeilijk is.
Wel heb ik nu al (weer) geleerd dat een langere voorbereiding bij een moeilijker schilderij veel beter is!! Op deze manier schilderen is avontuurlijk maar onzeker








Fruit op doek

maandag, 21 november 2011



Een nieuw werk, ''Fruit op doek''

De situatie in het atelier:

Fruit_op_doek_atelier

 

Altijd als je een nieuw werk begint ben je een hele tijd bezig met het bepalen van de compositie en kleuren. Ik gebruik daarvoor schetsen en foto's van verschillende belichtingen en voorwerpen. De ene keer ben je in één keer klaar de andere keer duurt het langer. Dit was duidelijk een voorbeeld waarbij het langer duurde!

Ik wilde graag iets met een warme kleurstelling. De zon scheen niet en de grijze lucht gaf mij voor dit stilleven te koud licht. Na te hebben geexperimenteerd met een daglichtlamp heb ik er uiteindelijk gewoon een bouwlamp op gezet. Lekker warm (ook letterlijk!). De vruchten zijn uitgekozen op hun warme kleur en samen met het kleed en de gekozen belichting is het effect eindelijk wat ik zocht. Vooral de schaduwen en de reflecties van de dingen onderling bevallen me.

 De schetsjes die ik maak zijn meestal klein. Voor een verkenning van de compositie is dat groot genoeg en je kunt er snel meerdere maken om te vergelijken.

Potloodschets op ware grootte:

Potloodschets_fruit_op_doek

Ik had een stuk mdf geprepareerd met een warmgele ondergrond (Per schilderij bepaal ik de kleur van de ondergrond, dit schilderij was erg warm van kleur dus het kon best een warme ondergrond gebruiken). Het formaat was uiteindelijk toch niet wat ik wilde. Daarom heb ik niet het hele paneel gebruikt.

Eerst heb ik een schets
met houtskool gemaakt.Ik teken niet gedetailleerd. Met de tekening geef ik alleen de vruchten en het patroon hun plek. Gelijk daarna ga ik aan het werk met olieverf. Ik probeer overal tegelijk verf aan te brengen. Pas als overal een eerste laag zit kun je een afweging over de kleurverhoudingen en de tonale opzet geven.

Fruit_op_doek_1

Ik heb pas in een laat stadium de stukken eraf laten zagen die niet nodig waren. Je kunt dit beter eerder doen. Niet alleen om geen zaagsel in je natte verf te krijgen maar ook omdat het grote vlak geel meedoet bij je beoordeling van de kleurverhouding.


Fruit_op_doek_2

Vervolgens ga ik een heleboel keren het hele schilderij over om de kleurverhoudingen verder te verfijnen.
Tonaal wordt het verhaal ook verdiept. In dit geval heb ik aan de lichte kant het schilderij wel tien keer een nieuwe, lichtere, laag opgebracht voordat ik tevreden was. Je bent snel geneigd in latere fases te voorzichtig te zijn.
Pas in een laatste stadium is aandacht voor de hooglichtjes, de steeltjes, de fijne lijntjes in het patroon enz.


Fruit_op_doek_3

Tussen de op één na laatste laatste en laatste fase kan wel even tijd liggen. Ik zet het werk dan op een opvallende plek in mijn huis neer en loop er een paar dagen langs. Vaak zie ik dan opeens iets wat ik nog wil doen. Tenslotte ben je toe aan de laatste kwaststreek, altijd een lastig moment.

Ik ken schilders die bij de uiteindelijke koper met een kwast op de stoep staan om het schilderij nog aan te passen!


Fruit_op_doek_eindresultaat 

Als het schilderij droog genoeg is (meestal na een week als je schraal hebt geschilderd en niet teveel wit hebt gebruikt) breng ik nog een retoucheervernis aan. Een retoucheervernis zorgt dat de kleuren nog helderder worden en dat als er doffe plekken in het schilderij zijn deze, qua glans, gelijk worden aan de rest. Een groot voordeel van een retoucheervernis is dat je er later weer overheen kan schilderen mocht je toch niet helemaal tevreden zijn.

Het eindresultaat is vanaf  2 december te bezichtigen in galerie Zofier. Er is daar nu een hele leuke tentoonstelling (Klein maar fijn) waaraan veel kunstenaars meedoen. Er is erg veel divers en mooi werk te zien.

Galerie Bonnard

maandag, 21 november 2011

In Galerie Bonnard is op 20 november de herfst-expositie van start gegaan.  Ik ben daar vertegenwoordigd met zes schilderijen. De werken hangen weer prachtig! Zelf kijken? Bekijk het youtubefilmpje van de tentoonstelling. De herfst-expositie is samen met Piet van de Hoef, Gijs Kos, Marten Huitsing, Jan Willem Eskes en Stijn Rietman.

Oefenen!

vrijdag, 28 oktober 2011

Oefenen!
model_25-10-11duim
Schetsen en modeltekenen/schilderen, je kunt het niet genoeg doen. Ik probeer minstens één keer in de week aan een modeltekenclubje deel te nemen. De laatste tijd oefen ik op verkortingen. Het blijft verraderlijk als een voet veel dichterbij is als het hoofd. Met een potlood nameten is dan voor mij de beste oplossing. Soms schilder ik mee met een groep schilders die één stand per avond nemen. Het is dan aantrekkelijker met verf te werken dan als er korte standen worden gedaan. In die schildergroep zitten meerdere schilders die al veel langer schilderen dan ik. Het is erg opbouwend om mee te kijken met de collega's! Als je de pauzes eraf haalt heb je ongeveer tweeeneenhalf uur om het model er op te krijgen. Een relatief korte tijd die je er toe brengt grotere keuzes te maken dan je zou doen als je veel meer tijd had. Helaas zie je dan soms achteraf de fouten die je maakt als je rustig de tijd hebt om wat meer afstand te nemen (in dit geval bijvoorbeeld is het model stijfjes geschilderd met een wel heel lange hals), maar leerzaam is het wel!!!model24-10-11verkortingduim

Pagina 5 van 7