Blog

buitenplaats

donderdag, 27 juni 2013

Afgelopen zaterdag mochten we een masterclass doen in museum de Buitenplaats.

Museum de buitenplaats in Eelde heeft een mooie ruime museumzaal. Het is goed een masterclass te doen in een museale omgeving. Vroeger was een vast onderdeel van een klassieke opleiding het naschilderen van voorbeelden in een museum. Het Louvre in Parijs is bekend om deze praktijk.

Ook al schilder je niet na wat aan de muren hangt, toch werkt de omgeving inspirerend.

Van veel van wat je aan de mensen verteld hangen de voorbeelden aan de muur.

Ook is het fijn als deelnemers aan de masterclass studenten van de klassieke academie in Groningen te hebben. Je kunt dan uitgaan van voorkennis en enthousiasme. En dat was er! We zijn langer doorgegaan dan de geplande tijd.

Nici was het professionele model. We zijn met houtskool aan het werk gegaan en het idee was om niet alleen naar het model te kijken maar ook patronen en lijnen uit de omgeving mee tenemen in je compositie. Na veel oefening kan bijna iedereen een model op papier krijgen. Moelijker is het model in een compositie te plaatsen en met je keuzes een verhaal te vertellen.

Een schets is vaak een voorbereiding op een schilderij, Scehetsen zijn vaak met potlood of houtkool en dus in zwart/wit. Een schilderij is vaak in kleur. Een schets is dan vaak een tonale verkenning van de kleuren die je ziet en die je wilt gebruiken. Soms verleiden kleuren je om de toon niet goed te zien. We denken intuitief vaak  dat geel bijvoorbeeld altijd lichter is dan rood. Bij een rode appel die licht vangt op een donkergeel kleed dat in de schaduw ligt is het andersom. Toch merk je dan vaak dat je in je schets de verkeerde keus kunt maken en het rood van de appel ook in deze situatie te donker tekent en het kleed te licht. Ook dat was één van de thema's die we bestudeerden.

We hadden dus best een moeilijk uitgangspunt dus maar de studenten kwamen er goed uit!

Buitenplaats
Helaas heb ik geen foto's van de werken die gemaakt zijn maar wel een foto van de werksituatie.

Museum de Buitenplaats

De klassieke academie

Atelier

woensdag, 26 juni 2013
In Atelier 164 is een artikel van mijn hand opgenomen!

atelier klein

( nee, de voorpagina is niet door mij geschilderd :-)

Het gaat om ''de slordige schikster'' Een schilderij dat ik al eerder genoemd heb op de site.
Van het stappenplan, zoals ik dat al voor een groot gedeelte hier in de verchillende blog-bijdragen heb laten, zien is een leuke versie op papier gemaakt.

Het is toch altijd bijzonder om je eigen werk zo gepubliceerd terug te zien!

(Als je op het kleine icoontje van het blad klikt kun je een voorproefje van de inhoud zien.)

Cursus

maandag, 13 augustus 2012
In September start ik weer met de cursussen in Onnen. Het gebouwtje van de ijsbaanvereniging leent zich uitstekend voor dit doel.

Ik geef op dinsdag en woensdagmorgen les. Dit jaar wilde ik iets nieuws aan de lesmogelijkheden toevoegen.

Ik wilde een cursus opzetten voor de fanatiekelingen onder ons. Mensen die hun tekenen en schilderen niet alleen willen onderhouden maar ook willen verbeteren en daar tijd en moeite voor over hebben. Ik denk aan een groep mensen die er niet tegen opziet huiswerk te maken, zich door soms moeilijke stof heen wil worstelen en ook de dingen die een inspannende uitdaging vormen niet te omzeilen maar aan te pakken.

Ik wilde beginnen met veel tekenwerk op het gebied van compositie, lijnvoering, toonwaarden en materiaalkennis. Als aanleiding gebruiken we dan (portret)model stilleven en ook landschap.
Het tekenen zal dus veel aandacht vergen. Het schilderen zal dus eerst nog niet aan bod komen.

Ik heb bij mijn opleiding ervaren dat de medestudenten bijna net zo belangrijk zijn als de docenten.
Een zo groot mogelijke groep verdient dus de voorkeur. Het gebouw kan elf hoogstens twaalf mensen een plek bieden. Ik had het idee 'los' te gaan als er minimaal acht mensen belangstelling hebben. Dat is voor mij het minimale aantal waarvan ik verwacht een mooie wisselwerking en uitwisseling te krijgen.

De lessen ga je natuurlijk geheel vrijwillig aan, vrijblijvend wil ik het niet noemen. Ik wil kunnen zeggen dat je ook ten bate van je medeleerlingen, bereid bent elke week te komen behalve de vakanties die we afspreken.

Net zo als bij de andere lessen is er een koffiepauze. Die wil ik gebruiken om een stukje kunstgeschiedenis te behandelen, een discussie aan te gaan een technisch onderwerp te behandelen en bijvoorbeeld exposities bespreken.

Materialen en boeken wilde ik graag de eerste les behandelen.  Eerst zal er nog van alles in het gebouw aanwezig zijn. Uiteindelijk wil ik er naar toe dat iedereen zijn eigen materiaal kiest en leert kennen.

In de onderlinge wisselwerking en sommige oefeningen zal ruimte zijn voor het doel en motivatie van ieder individu. De lessen zijn ook en vooral bedoeld om dieper op het ambacht in te gaan.
Ik weet zeker dat je anders zult gaan kijken en anders gaat werken. Het zal zeker je werk verbreden en wie weet wordt met deze aanpak de stap naar een heuse kunstopleiding makkelijker.

Er is tegenwoordig de Klassieke Academie waar ik met veel plezier de lessen heb gevolgd. Ik mocht daar ook zelf lesgeven en heb daar veel geleerd. Hett is een gedegen vakopleiding voor mensen die van schilderenn, e tegenwoordig ook beeldhouwen, hun beroep willen maken.

De lessen die ik op de dinsdag en woensdag geef zijn overdag.
Er hebben al mensen aangegeven overdag niet te kunnen omdat ze aan het werk zijn. Mede daardoor is deze les in de avond en wel op de donderdag. Een leuk alternatief voor de koopavond!

De tijd is van 18.30 tot 21 30 elke donderdagavond vanaf 20 september
De plek is het gebouw van de ijsbaanvereniging in Onnen
De kosten bedragen 23,- per les. Als we een model hebben delen we daarvan de kosten.

Als je belangstelling hebt, vragen hebt of je gewoon wilt aanmelden. Stuur een mailtje via deze site!

Italie

dinsdag, 03 juli 2012
Schilderen in Bordighera

Bordighera is een geweldig mooie plek aan de bloemenriviera in  Italie. |Het ligt net over de grens met Frankrijk vlakbij Menton en Monaco. Zodra je de grens over gaat verlaat je de grote toeristenmassa's en liggen het land en de kust voor je open.
Met een hele leuke groep van 12 schilders hebben we de omgeving vereeuwigd. Bijvoorbeeld Dolce aqua, een dorpje in de bergen, dat nog bijna helemaal middeleeuws is met een prachtig geconserveerde romeinse brug.

We zaten in een hotel direct aan de boulevard. Het nachtelijke uitzicht kun je op een fotootje zien.

bord3 

Als je even tijd besteedt aan zoeken kun je aan de kust nog mooie plekken vinden  waar we als groep de enige waren.


bord2 
Een strandje voor onszelf waar je een prachtig uitzicht op de kustlijn hebt.
   


Het oude vestingstadje zelf is ook
 een fijne plek om te schilderen.
  In de 19 e eeuw ontdekten de Engelsen de plaats als mondain toeristisch oord.   Vele schilders hebben er geschilderd (Monet) of gewoond (Pompeo Mariani, waar nog een gaaf compleet 19 e eeuws atelier van is)

bord4  

Een erg leuke week. ik heb helaas niet zo veel kunnen schilderen en genieten als ik had gewild door een paar dagen buikgriep...

Alleen op het strandje heb ik nog een klein olieverfschilderijtje kunnen maken.
bord5   
  

schilderen en koken

dinsdag, 24 april 2012

Schilderen en koken!

  Schilders houden van de mooie dingen in het leven. Dat is bekend. Ik ben één van die schilders die ook nog van de lekkere dingen in het leven houdt.
Het leukste is als het te combineren is. 

Ik ben met mijn nicht om tafel gaan zitten.  Zij en haar man hebben een huis in Frankrijk. Haar man runt ''De kookstudio'' in Amsterdam. We hebben het volgende bedacht.
We verzamelen een groep leuke enthousiaste mensen. Ik ga het veld in met degenen die vooral van schilderen houden.

  creuseschilderen

   Degenen die vooral van koken houden gaan met Rob (de man van mijn Nicht) naar de markt en gaan aan de slag met de plaatselijke ingredienten.


   creusekoken
's Avonds kom je bij elkaar om van kunst en een goede maaltijd te genieten. Simpel en geniaal toch?


Eén en ander speelt zich af in de Creuse, een plek waar Monet bepaald niet één van zijn minste serie schilderijen heeft gemaakt!  

monet-valley-of-the-creuse-sunlight-effect1
(Monet: De vallei van de Creuse; het effect van zonlicht, 1889, olie op doek, 92,4 x 65,1 cm, Museum of fine arts, Boston, USA ) 
 
Als  je er meer over wilt weten, kijk  op: www.kookstudiofrankrijk.com  of www.weekjeschilderen.nl

Pagina 3 van 7