januari 2012

Nog veel meer oefening

zondag, 29 januari 2012
Nog veel meer oefening

Het tekenen en schilderen van model is niet alleen leuk maar ook erg nodig. Het is net als veel andere dingen een kwestie van conditie. Je moet het regelmatig bijhouden, dan pas ga je vooruit.
De dinsdagavond is tegenwoordig een avond waarop ik veel leer. Samen met een paar schilders die al de nodige ervaring hebben vraag je een model en schilderen maar. Het wordt voor het model lekker warm gestookt en de muziek is goed. Je kunt je vervolgens ongeveer drie uur lang concentreren op licht, kleur, toon, enz. Drie uur lijkt lang maar het voelt vaak als veel te kort.  Je wilt graag nog ergens op inzoomen of toch nog even de achtergrond een andere kleur geven. De kacheltjes die het model nodig heeft geven een roodachtig licht af, er staan spotjes op het model en het vertrek zelf heeft tl verlichting. Alleen al de lichtval kun je dus een hele avond bestuderen.
De oplossingen van alle schilders voor de aangeboden uitdaging is radicaal verschillend.

Ik heb het al eens vaker gezegd maar ik vind het zien van de andere mogelijkheden en het ideen opdoen door onderlinge vergelijking één van de leukste dingen van de avond.

Achtereenvolgens dinsdag 17 januari 2012 en 24 januari 2012

blog-foto-340px
foto-van-filmpje-340px

Te zien is dat werkelijk alles verschilt, de achtergrond het formaat de compositie de kleur etc.

Dinsdag 24 januari had ik een wat betere camera mee. We hadden gevraagd of het model een tulband op wilde doen. Voor ons een uitdaging maar ook voor het model! Een tulband van een gevouwen doek is erg warm, zwaar en wankel maar ons model heeft het geweldig volgehouden.

dimod28012012

Het geval van de Tulband was zo hoog dat hij in de compositie veel is afgesneden. De lichtval verschilde sterk per persoon. Ik was erg blij met mijn positie in tegenlicht. Door de blauwe doek met de oranje lap en het oranje licht krijg je al snel een complementaire kleurstelling. Toch ging iedereen daar weer anders mee om.
Piet werkte zoals gebruikelijk weer op een postzegel. Je hebt dan wel alle tijd om zorgvuldige en goede kleurafwegingen te maken. Mijn formaat leverde een avond hard werken op. Tonnis bracht de verf pastueus aan, je hebt dan veel mogelijkheden voor nat in nat schilderen. Elke avond valt je weer iets anders op. Ik vul mijn  achtergrond meestal nogal rommelig in. Ik vond het leuk te zien hoe bijvoorbeeld Jasper dat doet. Het geeft zijn werk, voor mij, een mooie grafische kwaliteit

Hieronder staan van links naar rechts de werken van: Piet Sebens, Jasper Oostland, Mijzelf, Tonnis de Boer en Manuel Remerie.

Als je het fotootje aanklikt krijg je de werken in een groter formaat te zien.

pietSebenskleinePJasperOostlandkleinKvanderKooikleinTonnisdeBoerkleinManuelRemerieklein

Thuis

zaterdag, 28 januari 2012
Ik kreeg een foto opgestuurd van de plek waar het schilderij 'Thee voor twee' nu hangt. Hij hangt in Burgum, Friesland.
Erg leuk om te zien waar het schilderij nu thuis is. Voor een schilder is het erg fijn te horen dat er nog steeds van een schilderij genoten wordt.

Burgum

De slordige schikster

zaterdag, 28 januari 2012
De slordige schikster.

In maart heb ik weer de mogelijkheid bij Zofier te exposeren. Het thema is gebloemd. Voor mij een uitgelezen gelegenheid een geliefd thema van mij weer een stapje verder te voeren. Ik houd van kleur, licht, weerspiegelingen  en patronen. Het schilderen van een model geeft mijn ook erg veel voldoening. Ik wilde ook weer eens wat groter werken, zeg ongeveer het formaat van een keukendeur.

De uitdaging is dit in één schilderij allemaal voor elkaar te brengen. De keukendeur is snel genoeg gekocht, maar dan.....
 Ik had een tafel, een raam om het voor te zetten, een gordijn, een kleed over de tafel (ja dat boeit mij nog steeds :-) en een bos bloemen op tafel. Een vriendin wilde  model staan in, jawel, een bloemetjesjurk. De compositie wordt je dan al bijna voorgezegd. Model schikt bloemen. Uiteindelijk vond ik het nog een leuk idee als er een paar losse bloemen op tefel en de grond liggen. De titel van het schilderij wordt dan ''de slordige schikster''

Ik dacht met één slordige schets al klaar te zijn.... Dat is natuurlijk nooit zo.
 Ik begon (te) voortvarend op het paneel en kon vervolgens dus een paar keer de hele voortekening uitvegen en opnieuw beginnen. Op dit formaat is dat niet erg handig. Uiteindelijk kwam ik uit op een diagonaal van links onder naar rechtsboven als grote lijn  met een model en een tafel in tegenlicht als tonale hoofdzaak. Ik hoop deze hoofdzaken goed in de gaten te houden. Ik wil namelijk wel heel erg veel patronen, verschillende lichtvallen en kleuren combineren. Ik moet erg oppassen dat het geen bende wordt!

De eerste opzet beviel me nog helemaal niet. Ik wil nu al veel te veel.
Doordat ik lang ben kijk ik een beetje van boven. Ik zie dan veel van de bovenkant van de tafel wat ik mooi vind. Wat ik niet mooi vind is dat het model, door de verkorting die je dan hebt, iets gedrongens krijgt. ik probeer één en ander toch te combineren.
Ik ben ook te snel begonnen met schilderen. Al schilderend moet ik zodoende te tekening nog behoorlijk aanpassen.  Het hoofd,  bijvoorbeeld, was in eerste instantie veel te groot.

klein1klein2klein3klein4

Als je de kleine fotootjes aanklikt krijg je ze in een groter formaat

Ik ben in elk geval onderweg! Ik zal hier een verslag bijhouden van alles wat ik tegenkom en ik hoop dat het uiteindelijk een goed schilderij oplevert. Je moet in elk geval nooit op voorhand besluiten iets niet te schilderen omdat het te moeilijk is.
Wel heb ik nu al (weer) geleerd dat een langere voorbereiding bij een moeilijker schilderij veel beter is!! Op deze manier schilderen is avontuurlijk maar onzeker